Hold deg frisk fra A til Å

Arbeid, bading, cannabis og d-vitaminer. Følg resten av alfabetet i jakten på tips og forslag for å holde deg frisk og rask.

Kommer du på andre friskhets-fenomener? Skriv dem i kommentarfeltet eller ta kontakt.

Og husk; du trenger ikke være syk for å bli bedre!


A

Arbeid eller å jobbe, bidrar til mange helsefremmende faktorer for folk flest. Det er med på å sikre personlig økonomi, en strukturert hverdag, skape tilhørighet, og gir en økt selvfølelse. 

Dersom du er eller har vært sykemeldt, kan det være lurt å komme seg sakte men sikkert tilbake i arbeid etterhvert. Men kjenn etter hva som gir deg mestringsfølelse. For mye av det gode er, i dette tilfelle, ikke så godt. 


B

Bading brukes som behandling ved en del sykdommer. Varme bad kan virke avspennende både kroppslig og mentalt. Det kan lindre og fjerne smerter i form av muskelspenninger. 

Boblebad kan også være behagelig, og kan ha en masserende effekt på kroppen. Nyt!


C

Cannabis er et fellesnavn for de narkotiske stoffene som utvinnes av en underart av hamp. Per i dag finnes det ikke bevis for at cannabis kan ha effekt som kreftbehandling. Men det er gjort enkelte forskningsstudier som tyder på at virkestoffer i cannabis kan drepe kreftceller. 

Cannabinoider har grunnet sin virkning på appetitt, søvn, smerter og kvalme, lenge blitt benyttet som støttende behandling ved kreft. Det har etterhvert kommet så mange uavhengige rapporter fra kreftsyke, om positiv effekt på bruk av diverse cannabispreparater, at jeg velger å nevne den som et eksempel på alternativ og komplementær behandling for kreftpasienter. Dette er en lys-sky virksomhet, men noen pasienter kan få det på resept i Norge. Spør legen din om råd.


methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F3904138c-c54c-11e7-92dc-06edfbca4aab.jpg

D-vitaminer, også kalt "solskinnsvitaminet", er et vitamin som kroppen kan produsere når huden utsettes for sollys. Vitaminet er viktig for reguleringen av kalsiumsbalansen i skjelett og tenner. Andre kilder for D-vitamin, er egg og fisk.

Det er et fettløselig vitamin, noe som betyr at du må spise matvarer med fett for at kroppen skal ta det opp i seg. 

D


Endorfin er morfinlignende hormoner som kroppen selv produserer. Dette såkalte "lykkehormonet" kan gi oss en følelse av ekstase, og eufori ved større doser. Stoffet fungerer også som smertelindrende og antidepressiv, og utløses ofte gjennom trening. En god grunn for å "gi jernet" på trening. 

E


Fysisk aktivitet er et begrep som inkluderer alle former for fysisk utfoldelse, for eksempel idrett, trening og lek.

Helsemessig bør en være i aktivitet med økt puls minst 30 minutter hver dag. Jo mer fysisk aktive vi er, desto lavere er risikoen for å få kreft. Finn den formen for fysisk aktivitet som passer deg best.

Fysisk aktivitet er verdens beste medisin!

F


G- punkt er et følsomt område i skjedens fremre vegg, det ligger ca. 3-5 cm innenfor skjedeåpningen. Punktet er væskefylt med stor blodforsyning og er veldig mottakelig for erotisk stimulering. 

Det er stor uenighet om G-punktet faktisk finnes, hvordan det ser ut og hvilke funksjon det har. Men la deg ikke stoppe av den grunn.

La deg pirre av nysgjerrighet, og nyt en deilig oppdagelsesferd på leting etter eget G-punkt. Et tips er at du eller din partner lager “kom-hit” bevegelser med fingrene inni skjeden, slik som vist på bildet.

G


images (1).jpeg

Håp er en sinnstilstand som kan oppleves når en har troen på et positivt resultat. 

Evnen til å håpe, er vel så viktig som behandling og medisiner. Håpet er en spesiell måte å tenke på, hvor du konsentrerer deg om at ting kan bli annerledes og forbedres på en positiv måte. Gjennom en slik tankegang, vil du få det bedre uansett om sykdommen kan helbredes eller ikke.

H


Intimitet er en følelse eller atmosfære av nærhet eller åpenhet mot noen andre. Det kan henvise til en seksuell situasjon, men trenger ikke å gjøre det.

Intimitet oppnås når du slutter å være redd for å la den andre personen se "feilene" dine, og de ikke er redd for å vise deg deres. Dette kan være en lang prosess. Intimitet innebærer en situasjon der du føler deg komfortabel og sikker, hvor du kan være deg selv uten å være redd for det.

Når det er intimitet mellom to personer, blir sex bedre. Men den finnes ikke bare på soverommet, den involverer alle deler av forholder, fra daglige rutiner til kjærlige berøringer.

I


3-omfavnelse.jpg

Ja-mennesker er en fryd å ha i omgangskretsen. De er positive, lette å ha med å gjøre, og er gjerne med på alt som blir foreslått. 

Det er fint å være et Ja- menneske, men fremdeles kunne si nei. Dersom du stadig vekk setter dine egne behov og ønsker til side, blir du neppe lykkelig i lengden. Kanskje til og med utbrent. Det å ikke kunne si nei, handler ofte om en usikkerhet, hvor en kan være redd for å såre eller avvise andre. 

Gi litt faen, vær et Ja- menneske som kan si nei!

J


Kosthold kan forebygge mange livsstilssykdommer, andre sykdommer, og kan bidra til trivsel i hverdagen.

Små, hyppige måltid gjennom dagen gjør at kroppen kan forbrenne kaloriene uten å lagre dem som fett. Drikk mye vann, spis mye grønnsaker og annen fiberrik kost. Reduser bruken av sukkerholdig mat.

Det høres kanskje kjedelig ut, men husk at det er sunt å være litt usunn en gang iblant også, f.eks. til lørdagskosen! Ta kontakt med ernæringsterapeut for en mer detaljert kostholdsplan.

K


Latter er et spontant emosjonelt utbrudd som forekommer blant annet når man ser noe komisk. Latteren har en positiv effekt på immunsystemet, og kan heve smerteterskelen. 

Latter er en del av kroppens naturlige apotek, og helt uten bivirkninger. En god latter forlenger livet, og hvis den ikke gjør det, så gjør den hvertfall livet bedre så lenge du har det.

L


last ned.jpeg

Meditasjon er et redskap som brukes når du jobber med sinnet. Med utgangspunkt i kroppskontroll og pusteøvelser, oppnås en gradvis stansing av tankeprosessene og tømming av sinnet for alt bevisst innhold. 

Ved daglig meditasjon vil du kunne opparbeide deg evnen til å observere tanker og følelser som kommer og går uten å evaluere dem. Meditasjonens mål er blant annet avspenning, økt konsentrasjon, større innsikt og forståelse, og en tankemessig og følelsesmessig pause fra hverdagen og dens kjør. 

M


Naturen, viser det seg, at ved bruk av; gir lavere blodgjennomstrømming i de delene av hjernen som gir størst aktivitet ved bekymring og tanker.

Forskning viser at turer i naturen gir færre bekymringer og negative tanker hos mennesker. Selv korte turer i naturen har målbar og positiv effekt på negative tanker. Disse resultatene viser at naturen kan være avgjørende for mental helse, og at naturopplevelser har en undervurdert helende kraft.

Naturen påvirker oss positivt, så hvorfor sitte inne når alt håp er ute?

N


Overvekt er tilstander hvor det er et overskudd av fett på kroppen i forhold til det som er ønskelig. En kan regne seg som overvektig dersom KMI overstiger 25.

Overvekt og fedme kan øke risikoen for flere kreftformer. Sammenlignet med normalvektige, har overvektige personer også høyere risiko for en rekke andre sykdommer som; hjerte- og karsykdom, hjerneslag, høyt blodtrykk og diabetes.

Forebygging av overvekt er av stor betydning, da erfaring viser at det for de fleste er vanskelig å oppnå varig vektreduksjon når man først har blitt overvektig. Det er da avgjørende å balansere mellom energiinntak fra mat og energiforbruk ved fysisk aktivitet. Mange inntar mer energi enn de forbruker. Regelmessig fysiske aktivitet, reduserer risikoen for overvekt.

En livsstilendring er ofte det som skal til; med et sunt kosthold og daglig fysisk aktivitet. 

O


Puling eller det å ha sex, er noe vi gjør alene (onanere) eller sammen med en partner. Mange assosierer dette først og fremst med penetrering, altså at mannen “tetter hullet".

Siden vagina (skjeden), er en fødselskanal, skal vi prise oss lykkelige som har så lite følelser her. Det er derfor, så å si umulig for en dame å komme uten å stimulere klitoris i kombinasjon med en eventuell penetrering. Mens menn kan komme nesten uansett stilling, er det nesten bare i pornografien at damer når klimaks uten ekstra innsats.

Dype og raske støt er ikke vaginas favoritt, men ofte det penis foretrekker. Ta det med ro! Intens og rask dunking har liten effekt på vagina. Derimot vil nedsatt tempo oppleves mye bedre for henne, og for ham. Og opphisselsen vil vare mye lenger.

Mange former for kreft og kreftbehandling har direkte betydning for hva man kan, og ikke kan gjøre med kroppen, og det seksuelle samlivet må tilpasses deretter. 

Sex skal være en kilde til nytelse, så finn ut hva du digger og kjør på! Ta gjerne kontakt med en sexolog, dersom du har spørsmål.

P


Qi gong er en eldgammel kinesisk helbredelsesmetode, hvor man bruker puste- og bevegelses teknikker for å gjenopprette og fremme god helse. 

Qi er det kinesiske ordet for livskraft eller livsenergi. Gong kan oversettes med å praktisere eller arbeide med. 

Gjennom avspennende og myke uanstrengende bevegelser, løser man opp spenninger og blokkeringer, på denne måten kan energien flyte fritt. Bevegelsene er langsomme og behagelige, og krever ingen spesielle fysiske forutsetninger. Jo mer en klarer å slappe av, desto bedre kan Qi sirkulere. Tanker og støy kan vike plassen for indre ro og klarhet.

Ved å trene Qi gong jevnlig vil helsen bedres, både fysisk og følelsesmessig. Man vil bli mer avslappet og lettere til sinns, få mer energi og økt velvære.  

Q


Røyking er den største enkeltstående risikofaktoren for kreft! Selv små mengder tobakksrøyk kan skade DNA, som igjen kan føre til kreft. Røyking skader nesten alle organene i kroppen og kan forårsake mange sykdommer.

Hvert år forårsaker bruk av tobakk flere dødsfall enn HIV, narkotika, alkohol, bilulykker, selvmord og mord til sammen.

Dersom du slutter å røyke, vil du redusere risikoen for mange sykdommer, inkludert kreft. I tillegg sparer du penger, får mer energi, og lukter mye bedre! 

R


 
istock_000004989164xsmall.jpg
 

Stress kan ha positive og negative virkninger på kroppen. Mildere former for stress kan virke fysisk og psykisk stimulerende, mens langvarig stress kan ha negative følger for kroppen og medføre helseproblemer.

Sett ned tempoet, si ifra, tenk positivt, lytt til kroppen, be om hjelp og ta kontroll over situasjonen!

S


Tålmodighet er en viktig del av et rolig, glad og sentrert liv, som lar oss leve i fokus og balanse. Men det krever tålmodighet å lære seg tålmodighet.

En viktig del av å lære seg tålmodighet, er å lære å holde seg i ro og å ha kontroll over egne følelser. Ikke stol på følelsene dine, de kan lure deg trill rundt. Med dette mener jeg; ikke stol på andre følelser enn gleden. Det er den eneste helt positive følelsen i vårt følelsesregister, den kan man med glede stole på.

Når du føler at du mister tålmodigheten; tell sakte ned og husk å puste. 

T


Unngå store mengder alkohol!

Faktum er at alkohol kan være kreftfremkallende. Og da typisk økning i krefttyper som brystkreft, kreft i tykk- og endetarm, kreft i lever, munn, svelg, strupe og spiserør.

Jo mer vi kutter ned på alkoholforbruket, jo mer reduserer vi risikoen for å få kreft.

U


Vennskap er et forhold som har sitt grunnlag i tillit eller kjærlighet. Venner er den familien du velger selv. Ta godt vare på dem og ikke minst; la dem ta godt vare på deg!

V


Womanizer er et sexleketøy for kvinner som garanterer orgasme. I stedet for vibrering, sendes det sugende trykkbølger mot klitoris, noe som fører til unike orgasmer.

Kan anbefales på det varmeste!

W


 
Foto:  Kondomeriet
 

Xtremsport stimulerer til adrenalinkick. Det er derfor ekstremsportutøvere kalles “adrenalin junkies”. Adrenalinet setter kroppen i alarmberedskap, hvorpå alle andre unødvendige prosesser blir satt på litt på pause, og man presterer mer enn man ellers kunne gjort.

Adrenalin er knyttet til negative følelser, og skilles ut når sentralnervesystemet stimuleres ved frykt, opphisselse eller sinne; noe ekstremsportutøvere føler mye på.

Engasjementet og ønsket om å ville/ få til noe, er de store drivkreftene i enhver ekstremsport. Målene er ofte å bli flinkere og å mestre den valgte grenen.

Når du endelig når det ekstreme målet ditt, er det opioidene som tar over. Dette er morfin-lignende stoffer, og fungerer som kroppens naturlig dop. Ved utskillelse av disse, blir du høy på livet! Og dette kan skape avhengighet- men er det så dumt da?

X


 
Foto: Privat

Foto: Privat

 

Yoga er en del av indisk livsfilosofi som vektlegger forbindelsen mellom kropp og sinn.

Gjennom yoga, forsøker man å skape balanse mellom kropp og sinn. Det er et enkelt system for fysisk, mentalt og åndelig mosjon. Filosofien har et helhetlig syn på din helse.

Yoga handler først og fremst om å være tilstede i kroppen sin, og å være bevisst i bevegelsene den gjør.

Det finnes flere veldig mange former for yoga, utforsk og finn den du liker best. 

Y


 
Foto: Privat

Foto: Privat

 

Zzzzzz! Faktum er at søvn er en gratis og bivirkningsfri medisin som gjør oss fit for fight, og holder sykdommene unna.

Når vi sover, skjer det mange ting i kroppen som sørger for å holde oss sunne og friske. For å få mest mulig ut av søvnen, bør man sove på noenlunde samme tidspunkt hver natt og sove i et mørkt og kjølig rom. Zzzov godt!

Z


Ærlighet er en høyt verdsatt personlig egenskap. Det er viktig for våre relasjoner at vi er ærlige mot hverandre. Er vi ærlige mot andre, mottar vi ærlighet i bytte, og slik unngår vi misforståelser.

På toppen av alt har ærlighet også en positiv effekt på helsen vår; ærlighet forbedrer selvtilliten vår, reduserer angst, det gir mindre hodepine, vond hals, kvalme og svimmelhet.  

Æ


Øvelse- alt kan øves opp!

Her er noen øvelser som du kan få god nytte av:

Knipeøvelse: Bekkenbunnen støtter opp organene i underlivet ditt. Sterk bekkenbunnsmuskulatur kan motvirke en rekke plager i underlivet, samt gi sterkere orgasmer, og mer nytelse under sex. Så knip deg i form!

Pusteøvelse: Pusten er viktig i orgasme-sammenheng fordi klitoris trenger oksygen for å svulme. Dersom du klarer å la pusten flyte fritt, samtidig som du puster dypt, vil dette gi en bedre opplevelse både for deg og din partner. Orgasmen vil føles dypere og mer intens. Så jobb med å puste med hele kroppen.

Anti-Skamøvelsen: Det er ikke flaut å ha lyst på sex, og ikke skamfullt å ha sex. Så gi litt faen!

Lyst-tenneren: Hvor sitter dine erogene soner? En erogen sone er et område på kroppen som har ekstra mange nervetråder, og som derfor reagerer mer intenst på berøring og stimulering. Disse områdene gir nytelse og seksuelle lystfølelser. Gå på skattejakt på egen eller partners kropp og finn de erogene sonene. Du vil ikke angre!

Kompleks øvelsen: Komplekser hører ikke hjemme i senga, de kan ta knekken på lysten. Vær grei med deg selv og plei kroppen du har. Mange mennesker har et anstrengt og urealistisk bilde av hvordan kroppen og underlivet skal se ut. Prøv å aksepter deg som du er, stå naken foran speilet og vend fokuset over på hva du faktisk liker ved deg selv. Det er nok mer enn du tror.

Ta grep selv: Dersom du ikke får orgasme, kan det være lite motiverende å ha sex. Men orgasme kan læres og partner kan oppdras. Øv, og fortell eller vis hva som skal til. Og husk; lyst skaper lyst. 

Ø


Åndedrett eller pusten, er det nok mange som ikke er helt klar over at har stor kraft og viktighet. Jo roligere vi klarer å puste, desto mer klarer vi å fokusere på den dype, jevne pusten- til bedre helse får vi.

Mange puster veldig overfladisk, øverst i brystet. Dette kan føre til stive brystmuskler, skuldre og smerter i nakke og rygg. I tillegg kan det føre til stressrelaterte plager som høyt blodtrykk, dårlig fordøyelse, indre uro, dårlig søvn og utbrenthet.

Pustemuskelen vår diafragma/ mellomgulvet, er kroppens viktigste innåndingsmuskel. Når vi puster dypt inn, løfter magen seg utover. Dette er diafragma som utvider seg til siden, opp og bak, og en del av muskelen trekker seg ned i magen.

Det finnes ikke én riktig måte å puste på. Men det er viktig at pusten er spontan. Avspenningsteknikker med fokus på pusten, kan være lurt å lære seg.

Å


Kilder: Helsenorge.no, Kjensli C., Kreftforeningen, Kreftfri.no, NHI, Sex og samfunn, SML, Wikipedia